Amour

(Een meesterwerk in de vorm van een traan.)

 

Regie      : Michael Haneke

Cast        : Jean-Louis Trintignant, Emmanuelle Riva, Isabelle Huppert

Genre      : drama

Land        : Oostenrijk/Frankrijk/Duitsland

Duur        :127 minuten

Jaar         : 2012

 

Filosofen zeiden het: dat we in het aangezicht van de dood pas echt het leven kennen. Michael Haneke laat zien dat alles wat we daarover denken te weten gezichtsbedrog is. Hij noemde zijn Gouden Palm-winnende film Amour. Liefde. En ook dat is waar.

Amour_300Het begint bij het einde. De deur van een Parijs appartement wordt door de brandweer opengebroken. Een dode vrouw ligt heel alleen in bed.
Dan een sprong in de tijd. Terug. Een blik in een concertzaal. Vanuit onze positie in de bioscoopzaal is het alsof we 'terugkijken' naar dat roezemoezende publiek. En naar die twee mensen, dat oudere echtpaar dat daar stil en onbeweeglijk in het midden zit. Twee gepensioneerde musici zal later blijken. Vandaar die concertzaal

Amour gaat over dat oudere echtpaar. Een man en een vrouw. En wat er gebeurt als een van hen ziek wordt. Echt ziek. En de muren van de wereld de muren van hun appartement worden en hen steeds verder insluiten. Tot een slaapkamer. Tot een blik. De ogen van een stervende.
Amour gaat over sterven. Over zorg. Waarmee Haneke een van de grote vragen van onze tijd te pakken heeft. Want wat is zorg? Hoever gaat zorg? Er zijn steeds meer mensen die zorg nodig hebben. En dat is vaak een kwestie van geld. Maar dit echtpaar heeft geld genoeg. Geld is geen kwestie. Dus is de vraag naar zorg, en naar de grenzen van zorg, en daarmee naar die van een menswaardig bestaan in Amour vooral een morele vraag, geen praktische. Maar Haneke, de moralist, beantwoordt die vraag niet op een moralistische manier. Maar op een humanistische. En misschien is dat dan ook wel weer moreel het enige juiste antwoord.
Het maakt Amour tot een film die je op jezelf terugwerpt. Op je eigen emotionele vermogens. Het is tijdens het kijken bijna niet mogelijk om niet te denken aan eigen geliefden, vrienden of zomaar anderen die dood zijn, of ziek, of behoeftig, en de vraag wat je eigenlijk voor de ander kunt betekenen.
Het is een vraag die door religies gesteld wordt. En in politieke ideologieën. Ben ik mijn broeders hoeder? Wie was de barmhartige Samaritaan? De vraag wat er in het verzekeringspakket moet heeft ermee te maken. Omdat we in een maatschappij leven waarin morele en existentiële vragen zijn uitbesteed. Het oudere echtpaar in de film vertegenwoordigt daarmee ook een uitstervend traditioneel gutbürgerlich besef van compassie met de ander.
Maar het zijn nog steeds geen beweringen die Haneke doet. Het zijn allemaal vragen die zich in de kier tussen het publiek en de film hebben genesteld op het moment dat de vierde wand werd opengewrikt. En een spiegel werd.

 


Logo filmhuis den bogerd druten

 De films beginnen altijd om 20.00 uur. 

De kassa en bar zijn vanaf 19.15 uur geopend.

Van Heemstraweg 53 6651 KH Druten
E-mail: info@filmhuisdenbogerd.nl

 

Om u aan te melden als "vriend" klik hier.bu

Nieuwsbrief

Entreeprijzen:
(per film)

Losse verkoop inclusief 1x koffie of thee: €10,50
Donateurs/Vrienden: €  8,50